استان فارس با کمبود ذخایر خونی به ویژه در گروه‌های «O منفی»، «B منفی» مواجه است.
کد خبر: ۱۱۳۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵ 07 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: در حال حاضر استان فارس با کمبود ذخایر خونی به ویژه در گروه‌های «O منفی»، «B منفی» مواجه است.
مجید اکبرزاده با بیان اینکه بیماران مبتلا به تالاسمی، سرطانی، مصدومان سوانح جاده‌ای، مادران باردار و بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به صورت روزانه نیازمند به فرآورده‌های خون هستند، گفت: تأمین این ذخیره حیاتی، نیازمند گسترش مشارکت مردم استان در این اقدام خداپسندانه با مراجعه مستمر و روزانه به پایگاه‌های انتقال خون است.

او اظهار کرد: اکثر فرآورده‌های خون قابلیت نگهداری طولانی مدت را ندارند، به عنوان مثال فرآورده خونی پلاکت بیش از سه الی پنج روز قابل نگهداری ندارد و تولید روزانه و تأمین نیاز بیماران فقط از طریق اهدای خون مستمر و روزانه مراجعین امکان پذیر است.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان فارس، هر فرد با صرف ۲۰ دقیقه وقت پس از ثبت‌نام و معاینه می‌تواند زمینه نجات جان حداقل سه بیمار نیازمند به خون را فراهم کند.

او با بیان اینکه در حال حاضر استان فارس با کمبود ذخایر خونی به ویژه در گروه‌های «O منفی»، «B منفی» مواجه است، ادامه داد: این مسئله بدان معنی نیست که ما در بحران هستیم، اما نیاز است که مردم به‌طور مستمر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه داشته باشند تا کمبود این گروه‌های خونی جبران شود و خللی در توزیع به بیمارستان‌ها در روز‌های آینده پیش نیاید. همچنین در سایر گروه‌های خونی نیز تقاضا داریم تا مردم مراجعه به مراکز اهدای خون را در برنامه خود داشته باشند.

اکبرزاده با تصریح اینکه از ابتدای سال جاری تا ۳۱ شهریورماه تعداد مراجعه به پایگاه انتقال خون استان فارس بیش از ۱۰۸ هزار نفر بوده است، افزود: طی مدت مذکور بیش از ۸۶ هزار نفر موفق به اهدای خون در استان فارس شده‌اند که از این تعداد ۴۲۸۷ نفر بانوان بوده‌اند و نسبت به شاخص کشور‌های دیگر بسیار پایین‌تر است.

او درباره ساعت کاری پایگاه‌های انتقال خون شیراز نیز گفت: پایگاه قوامی در خیابان قصردشت و نمازی در میدان نمازی از ساعت ۸ صبح تا ۲۰:۳۰ روز‌های شنبه تا پنج‌شنبه هر هفته آماده پذیرش اهداکنندگان خون هستند. همچنین پایگاه قوامی در روز‌های تعطیل و جمعه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۹:۴۵ به‌صورت یکسره آماده ارائه خدمات و دریافت خون‌های اهدایی مراجعان است.

اکبرزاده در ادامه با بیان اهمیت ایجاد تسهیل در دسترسی مردم به مراکز اهدای خون گفت: کانکس اهدای خون حضرت سیدالشهدا (ع) واقع در مرکز اهدای خون ابتدای شهرک استقلال از شهریورماه سال گذشته و در روز‌های شنبه تا چهارشنبه هر هفته، از ساعت ۱۵ تا ۲۰:۳۰ آماده ارائه خدمت به مراجعان غرب و شمال غرب شیراز است. همچنین در شهرستان‌های گراش، لامرد، لار، فسا، مرودشت، کازرون، آباده، جهرم و داراب همکاران ما شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۱۳:۳۰ آماده ارائه پذیرش اهداکنندگان خون هستند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس اظهار کرد: تیم‌های سیار و اتوبوس اهدای خون سازمان نیز طبق اعلام و هماهنگی‌های قبلی در ادارات، محله‌ها و شهرستان‌ها مجاور حضور پیدا می‌کنند.

برچسب ها: اهدا خون ، کمبود خون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار